مرکز تخصصی
تعمیرات مبل مبل آرا

3/5 – (1 امتیاز)

تعمیر کلاف مبل
دسته بندی مطلب

کلاف مبل چیست؟ چه انواعی دارد و تعمیر کلاف مبل چطور انجام می‌شود؟

از آنجایی‌که مبلمان منزل از لوازم پراستفاده هستند؛ ازاین‌رو باید در زمان خرید آن‌ها نهایت دقت را داشت. مبل‌ها در انواع گوناگون و از قطعات و مواد متفاوتی نیز ساخته می‌شوند. یکی از قطعاتی که تأثیر زیادی در کیفیت مبل دارد کلاف مبل است. کلاف در واقع همان استخوان‌بندی مبل است که باعث استحکام و تحمل وزن می‌شود. هر چه میزان کیفیت کار بیشتر باشد تعمیر کلاف مبل راحت‌تر و به همان نسبت عمر و دوام مبل هم افزایش خواهد یافت. قسمت‌هایی مانند دسته‌ها، تاج، پایه‌ها شامل کلاف مبل می‌شوند که در مقایسه با سایر اجزا بیشتر در معرض آسیب هستند. اگر شما نیز به فکر کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاف مبلمان خود هستید، در این مقاله از مبل آرا همراه ما باشید.

انواع کلاف مبل

کلاف مبل یکی از مهم‌ترین موارد در زمان تعمیر به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید مبل‌ها در انواع و مدل‌های متنوعی تهیه و تولید می‌شوند که هرکدام از کلاف مخصوص به خود بهره می‌برند. انواع کلاف مبل شامل موارد زیر است:

کلاف مبل راحتی

مبل‌های راحتی از دو جزء کلاف و رویه تهیه می‌شوند. کلاف و اسکلت مبل‌های راحتی معمولاً از جنس چوب است و در برخی موارد از فلزات نیز استفاده می‌شود و برای رویه آن از پارچه‌های معمولی یا چرم استفاده می‌کنند. البته در اکثر مواقع کلاف مبل راحتی را در زیر رویه قرار می‌دهند، به همین دلیل نیاز است که از چوب‌های محکم و مقاومی استفاده شود تا به همان نسبت مقاومت مبل افزایش یابد. درواقع نوع کلاف استفاده شده در مبل‌های راحتی معمولاً به‌صورت دوبل است؛ یعنی از دو چوب به‌هم‌پیوسته ساخته می‌شود تا باعث استحکام هرچه بیشتر مبل شود.

کلاف مبل راحتی

کلاف مبل کلاسیک

همان‌طور که از نام این نوع کلاف پیداست، ظرافت و منبت‌کاری‌های موجود در روی مبل کلاسیک زیاد است. در ساخت این نوع مبلمان از چوب‌های مختلفی استفاده می‌کنند، همچنین در ساخت و تعمیر کلاف مبل کلاسیک چوب‌هایی که استحکام و کیفیت بالایی دارند؛ مانند چوب چنار، گردو و راش استفاده می‌شود. زیرا دوام و ماندگاری این چوب‌ها بسیار بالاست. لازم به ذکر است که طرح‌های ابتدایی مبلمان کلاسیک اکثراً به سبک اروپایی برمی‌گردند.

تعمیر کلاف مبل سلطنتی

کلاف مبل سلطنتی

چوب مهم‌ترین و اصلی‌ترین متریال مورد استفاده در مبل‌های سلطنتی محسوب می‌شود. نحوه طراحی کلاف مبل استیل یا سلطنتی نسبت به دو نوع دیگر خاص‌تر است و ظرافت بیشتری را در منبت‌کاری می‌طلبد. به همین دلیل انجام تعمیرات کلاف مبل سلطنتی نیاز به ‌دقت بیشتری داشته و باید با ظرافت خاصی صورت گیرد. به طور معمول از چوب درخت راش، گردو و چوب سفید برای ساخت و تهیه کلاف مبل سلطنتی استفاده می‌کنند؛ زیرا چوب گردو در عین سبکی از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

این مطلب را از دست ندهید:  مزایا و معایب مبل چرم

کلاف مبل استیل

در نتیجه می‌تواند برای کارهای منبت‌کاری یا طراحی‌های خاص و مشکل بسیار کاربردی باشد. از طرفی قدرت طرح‌پذیری چوب راش بیشتر از سایر چوب‌ها است در نتیجه برای منبت‌کاری و طراحی‌های منحصر‌به‌فرد می‌تواند یک گزینه ‌ایده‌آل محسوب شود. علت استفاده از چوب سفید در تعمیر کلاف مبل سلطنتی هم به دلیل ارزان ‌بودن آن است. چرا که میزان انعطاف‌پذیری و کیفیت آن نسبت به گردو و راش بسیار کمتر بوده در نتیجه قیمت کمتری هم دارد.

نحوه تشخیص آسیب دیدگی کلاف مبل

تشخیص آسیب‌دیدگی کلاف مبل به گذر زمان و تجربه‌ بستگی دارد. اما به‌طورکلی، می‌توانید عوامل زیر را برای تشخیص آسیب‌دیدگی کلاف مبل در نظر بگیرید:

بررسی رویه مبلمان

 اولین قدم برای تشخیص آسیب‌دیدگی کلاف مبل، بررسی دقیق رویه سطحی مبلمان است. اگر ترک‌، لکه‌، خطوط یا خرابی‌هایی به چشم بخورد، نشان از آسیب‌دیدگی مبل است.

بررسی تخته‌ها و روکش

 اگر مبل دارای روکش مخصوصی مثل چرم، پارچه یا مواد دیگر است، بررسی کنید که آیا روکش مبل دچار ساییدگی، پاره‌شدگی یا لکه‌های غیر قابل پاک شدن شده است یا خیر.

بررسی فرم مبل

اگر مبل شکل اولیه خود را از دست‌ داده و ممکن است به‌راحتی به شکل اولیه خود بازنگردد، نشان از آسیب‌دیدگی ساختار داخلی آن است.

بوی غیرمعمول

بوی غیرعادی ممکن است نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی یا ایجاد آلودگی در مبل باشد. بوهایی نظیر سوختن، پوسیدن یا بوی شیمیایی نامطبوع می‌تواند از علائم اولیه خرابی کلاف باشد.

تست نشیمن

اگر نشیمن‌ها به شکل غیرعادی از شکل عادی خود خارج شده باشند یا دیگر مانند قبل در هنگام نشستن بر روی آن‌ها راحت نیستید، ممکن است آسیب‌دیدگی در ساختار داخلی مبل به وجود آمده باشد.

در صورت تشخیص هرگونه آسیب‌دیدگی در کلاف مبل، بهتر است هرچه سریع‌تر برای تعمیر مبل یا تعویض قطعات آسیب‌دیده اقدام کنید تا عمر و دوام مبل خود را افزایش دهید. همچنین، نگهداری و مراقبت درست از مبلمان می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد. اگر به دنبال تعمیرات مبل در تهران هستید، میتوانید با کارشناسان ما در مبل آرا تماس گرفته، مشکلات مبل را بیان کنید، پس از بررسی قیمت تعمیرات را به اطلاع شما میرسانیم. سپس میتوانید با خیالی آسوده تعمیر مبلمان خود را به ما بسپارید.

چگونگی تقویت کلاف مبل

تقویت کلاف مبل به معنای افزایش استحکام و دوام ساختار داخلی مبلمان است. این عملیات می‌تواند برای مبل‌هایی که با گذر زمان یا استفاده‌ی مداوم خرابی و آسیب‌دیدگی نسبی را تجربه کرده‌اند، مفید باشد. روش‌های تقویت کلاف مبل عبارت‌اند از:

تعویض اسفنج یا فوم داخلی:

اگر کلاف مبل متراکم شده و فرم اصلی خود را از دست داده است، می‌توانید اسفنج یا فوم داخلی آن را تعویض کنید. باز کردن روکش مبلمان و جایگزینی اسفنج یا فوم جدید می‌تواند باعث بهبود وضعیت مبل فعلی شود.

این مطلب را از دست ندهید:  راهنمای انتخاب بهترین پارچه برای مبل

استفاده از تسمه‌های نخی:

 برای تعمیر کلاف مبل، می‌توانید تسمه‌های نخی یا ریشه‌ای را به ساختار داخلی مبل اضافه کنید. این تسمه‌ها به‌عنوان یک نوع پشتیبانی برای فرم‌ها عمل کرده و باعث استحکام بیشتر کلاف مبل خواهند شد.

تعمیر نقاط ضعف:

 اگر نقاط خاصی در کلاف مبل دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، می‌توانید آن‌ها را تعمیر کنید تا این آسیب‌دیدگی‌ها بیشتر نشوند. این تعمیر شامل ترک‌ها، افتادگی‌ها و پاره‌شدگی‌ها می‌شود.

نکته مهم:

برای تقویت و تعمیر کلاف مبل و انجام تعمیرات مربوطه، بهتر است از تعمیرکاران مجرب و ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا در بهترین حالت مبل شما تعمیر شده بدون اینکه هزینه اضافی بابت آن پرداخت کرده باشید.

سخن پایانی

گاهی مواقع در انجام تعمیر مبل نیاز است که علاوه بر بخش‌های آسیب‌دیده سایر نقاط هم بررسی شوند تا از سالم‌بودن یا نبودن آن‌ها نیز اطمینان حاصل کنید. تقویت کلاف و اسکلت‌بندی مبل یکی از بخش‌های مهم در تعمیر مبل به شمار می‌رود که قبل از هرگونه اقدام بایستی نسبت به آن اقدام نمود. فرقی نمی‌کند نوع مبل شما چه باشد، حتی ممکن است در ظاهر مبل سالمی به نظر برسد؛ اما تعمیر کلاف مبل به‌گونه‌ای است که تنها با یک نگاه ساده نمی‌توان آسیب آن را تشخیص داد و بهتر است توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای این کار انجام گیرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید با انجام یک هزینه مقرون‌به‌صرفه مبل خود را بازسازی کنید انتخاب یک تعمیرکار متخصص را در اولویت خود قرار دهید.

سوالات متداول

1- چگونه می‌توان کلاف مبل را تعمیر کرد؟

کار تعمیر کلاف کار سخت و پیچیده‌ای است که هرکسی نمی‌تواند از پس آن بربیاید. برای این کار لازم است به یک‌سری ابزار و مواد اولیه دسترسی داشت، به عیب‌یابی مبل پرداخت و بعد وارد مراحل تعویض فوم و پارچه رویه شد.

2- چه نوع مبلمانی ارزش تعمیر کلاف دارند؟

کار تعمیر کلاف برای هر نوع مبلی امکان‌‌پذیر است؛ اما ابتدا بهتر است بررسی کنید قسمت اصلی و حیاتی مبل بدون آسیب یا شکستگی باشند سپس کار تعمیر را آغاز کرد.

3- هزینه تعمیرات مبل به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه تعمیرات مبل ممکن است به میزان آسیب‌دیدگی، نوع پارچه، فنرها یا نیاز به رویه‌کوبی بستگی داشته باشد که تشخیص همه این‌ها باید توسط کارشناس متخصص انجام شود.

4- چه نکاتی را باید در رنگ‌آمیزی کلاف مبل مدنظر قرار داد؟

رنگ‌آمیزی کلاف مبل می‌تواند یک روش عالی برای تبدیل یک مبل کهنه به نو باشد. اما بهتر است در انتخاب نوع رنگ دقت کافی داشته باشید زیرا بسته به نوع کلاف، رنگ‌های مختلف از جمله آکریلیک یا روغنی نیاز است.

با دوستان خود به اشتراک گذارید
آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *